وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

منابع کلسیم برای آنانکه لبنیات دوست ندارند


وقتی می گوییم کلسیم همه یاد خانواده بزرگ لبنیات می افتند. حقیقت این است که در زمینه تامین کلسیم محصولات لبنی واقعا بی نظیر هستند اما ممکن است بعضی ها به دلایلی نتوانند از شیر و مشتقات آن استفاده کنند، این دلایل می تواند شامل نقصهای آنزیمی و بعضی بیماریها نادر باشد تا ذائقه غذایی افراد. امروز می خواهیم در سیب پزشکی منابعی از کلسیم غیر لبنی را خدمت شما معرفی کنیم:

سبزیجات با برگهای سبز سبز

سبزیجاتی که برگهای سبز تیره دارند (مانند اسفناج) معمولا از نظر مواد معدنی و ویتامینها غنی هستند. در این سبزیجات کلسیم هم به مقدار زیاد پیدا می شود. یک وعده معمولی سالاد سبزیجات تیره می تواند نیاز کلسیمی شما را به خوبی تامین کند.

غذاهای غنی سازی شده

بعضی ها به غذاهای فرآوری شده با دیده تردید نگاه می کنند. اما معمولا این غذاها (اگر در شرایط استاندارد تهیه شوند) حاوی ویتامینها و مواد افزودنی خوبی هستند. مثلا غلات صبحانه که در بازارهای ایران هم به وفور پیدا می شوند از این دسته اند. شما می توانید در این دسته هم مواد غذایی با کلسیم بالا پیدا کنید. نکته ضروری این است که در صورت مصرف غذاهای فرآوری شده، حتما به میزان قند و چربی و انرژی زایی آنها توجه کنید تا  باعث چاقی مفرط نشوند.

مرکبات


فصل پاییز است و میوه فروشی ها عرصه خودنمایی انواع مرکبات شده اند. این میوه های خوشمزه و خوش آب و رنگ حق هم دارند خودنمایی کنند، چرا که علاوه بر اینکه منبع خوبی از ویتامین ث هستند و می توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند، مقادیر قابل توجهی از کلسیم هم دارند که می تواند نیازهای بدن شما را از این نظر برآورده کند.

بادام

بادام یعنی مقدار زیادی از ویتامین ئی E اما نه فقط همین. بادام معناهای دیگری هم دارد، مثلا یک سرمایه دار کلان در زمینه کلسیم

لوبیا چیتی

شاید علاقه زیاد مکزیکیها به استفاده از لوبیا در غذاهایشان دلیل معقولی داشته باشد. لوبیا چیتی هم کلسیم زیادی دارد و هم پروتئین و فیبر فراوان و در عینحال یک منبع ارزان برای تامین همه این اقلام است. پس بد نیست گهگاهی لوبیا چیتی را هم با غذاهای خود آشتی بدهیم.

منبع :سیب پزشکی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد