وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

برای گرفتگی عضلات پا: چه بخوریم؟ چه نخوریم؟

اسپاسم

آیا برای شما هم پیش آمده که ناگهان عضلاتتان بگیرد و روزتان را خراب کند و شما را از کار و زندگی بیندازد؟ آیا شما هم جزو افرادی هستید که مرتب دچار گرفتگی عضلات پا (در ناحیه ساق یا ران) می شوید؟… در این صورت شاید این مطلب به درد شما بخورد.

کرامپ یا گرفتگی عضلاتی کی از مشکلات شایع و در عین حال دست و پا گیر است. گرفتگی عضلات در قسمتهای مختلف بدن رخ می دهد اما گرفتگی عضلات اطراف ستون فقرات و عضلات پا از شایعترین موارد هستند. معمولا وارد کردن فشار بیش از حد به عضلات، خستگی، یا قرار گرفتن در موقعیت نامناسب باعث می شود که عضلات دچار گرفتگی شوند. اما برای پیشگیری از این وضعیت چه باید بکنیم؟

اصلی ترین کار برای پیشگیری این است که از وارد کردن فشار زیاد به پاها خودداری کنیم و سعی کنیم در هنگام نشستن یا انجام کارها، وضع صحیح بدنی را حفظ کنیم. اما از هرچه بگذریم سخن خوراکی خوشتر است:

خوردنی های مفید:

بطور کلی غذاهایی که از نظر پتاسیم غنی باشند، احتمال گرفتگی عضلات را کم می کنند. پتاسیم یک ماده معدنی است که در بسیاری واکنشها به سلولهای عضلانی کمک می کند. دریافت روزانه مقدار کافی از پتاسیم می تواند باعث بهبود و کاهش احتمال عود گرفتگی عضلات پا شود. پتاسیم در خشکبارها،زرد آلو، آب مرکبات و گوجه فرنگی، خربزه، شیر، آووکادو و البته موز به وفور یافت می شود.

منابع پتاسیم

دومین نکته تغذیه ای در پیشگیری از گرفتگی عضلات نوشیدن آب زیاد است. هیدراتاسیون (آبرسانی) کافی به سلولها باعث بهبود عملکرد آنها می شود. مصرف اندازه مایعات باعث می شود که خونرسانی عضلات بهتر شود و مواد زیان آوری که باعث گرفتگی و کرامپ عضلات می شود از آنها دور شوند.

خوردنی های مضر:

کافئین که معمولا در چای و قهوه و بعضی نوشیدنی های گازدار پیدا می شود، می تواند مویرگهای خونرسان به عضلات را منقبض کند و باعث کاهش جریان خون در عضلات شود و به این ترتیب احتمال گرفتگی عضلات را بالا می برد. پس به نوشیدنی های بدون کافئین، چای های گیاهی و آب خالص روی بیاورید.

موقع گرفتگی چه کنیم؟

ماساژ آرام و نسبتا عمیق موضع دچار گرفتگی می تواند موثر باشد. در مورد گرفتگی ساق پا جمع کردن انگشتان پا به سمت کف پا (مثل شکل زیر) و سپس باز کردن آنها بطور متناوب می تواند کمک کند. گرم نگه داشتن یا ماساژ عضله زیر آب نسبتا گرم هم مفید است.

رفع گرفاتگی عضلات

منبع:سیب پزشکی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد