وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

معرفی الکترودیاگنوزیس (نوار عصب و عضله)

اعصاب و عضلات سراسر بدن با ایجاد سیگنال های الکتریکی پیام های خود را به مغز می رسانند و یا از مغز پیام دریافت می کنند . اعصاب حسی اطلاعات محیطی را از طریق این سیگنال ها به مغز مخابره می کند. و فرمان های مغز  از طریق اعصاب حرکتی به عضلات ارسال می گردد.
متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی، ارتوپدی و مغز و اعصاب، آزمون الکترودیاگنوز را برای آسیب ها یا بیماری هایی که اعصاب وعضلات را تحت تاثیر قرار می دهند و می توانند منجر به کاهش سرعت یا متوقف ساختن این سیگنال های الکتریکی شوند استفاده می نمایند . 
آزمون الکترودیاگنوز (نوار عصب و عضله) مکمل شرح حال و معاینه فیزیکی است و به سناریوی بالینی مرتبط شده است. تست های متفاوتی می تواند انجام شود و متخصص الکترودیاگنوز ناگزیر است آنهایی را که به شرح حال بالینی مرتبط هستند انتخاب کند.
آزمون الکترودیاگنوز ،برخی از تشخیصهای افتراقی را رد کرده و در 42 درصد موارد,  تشخیص اولیه را تغییر می دهد. این آزمون تا حدی می تواند شدت یا وسعت اختلال را فراتر از علائم بالینی نشان دهد. درگیری اندام های دیگر می تواند مشخص شود و درگیری ریشه های متعدد می تواند نشان داده شود مثل تنگی کانال نخاعی لومبوساکرال. در نهایت، در قطعی کردن یک تشخیص قابل استفاده است.
آزمون الکترودیاگنوز به طور معمول شامل دو بخش است :

سرعت هدایت عصبی (Nerve Conduction Study – NCV) 

در این آزمون سرعت هدایت امواج در طول یک عصب بررسی میشود.در این آزمون ابتدا عصب توسط محرک الکتریکی، تحریک می شود. این کار معمولاً توسط قرار دادن دو الکترود از جنس نمد که با سُرم مرطوب شده اند و یا الکتردههای چسبی انجام میشود. این کار باعث تحریک عصبی شده و موج عصبی حاصله توسط دو الکترود دیگر ثبت می شود.سرعت هدایت عصبی بر اساس فاصلۀ بین الکترودهای تحریک کننده و ثبت کننده و  زمانی که طول کشیده موج حاصله در عصب این مسیر را طی کند مُحاسبه می شود.اگر آسیب در عصب باشد، سیگنال در آن ناحیه آهسته تر و ضعیف تر عبور می کند .با تحریک عصبی در مکان های مختلف یک عصب ، پزشک می تواند محل ضایعه و صدمه را تعیین نماید .مطالعه هدایت عصبی، برای ارزیابی بهبودی بیمار در طول زمان، استفاده می شود.

 

NCV

2 - ثبت امواج عضلانی (Electromyography- EMG) 

آزمون ثبت امواج عضلانی (الکترومیوگرافی)، قسمتی حیاتی از آزمون الکترودیاگنوز می باشد . در این بخش از آزمون ثبت و تجزیه و تحلیل فعالیت الکتریکی عضلات انجام می گردد.
در طول این آزمون ، سوزن نازک و کوچکی، برای ثبت فعالیت الکتریکی در عضله قرار می گیرد. و سیگنال های الکتریکی بصورت امواج از طریق صفحه نمایش و صدای موج پخش می گردد.که جهت تشخیص بکار می رود.

ثبت فعالیت الکتریکی یک عضله  درحالت استراحت و انقباض عضله انجام می گردد . عضله سالم در حالت استراحت ،از لحاظ الکتریکی خاموش است. پزشک الکترومیوگرافر به تعداد مورد نیاز عضله برای این آزمون انتحاب می نماید.

 

اقدامات ضروری برای بیماران در هنگام انجام  آزمون الکترودیاگنوز (نوار عصب و عضله)

  • در روز انجام نوار عصب و عضله ،استحمام نموده ومواد زائد را ازروی پوست محل آزمون بزودایید. از استعمال هر گونه مواد آریشی و  لوسیون، کرم و یا پماد بر روی محل آزمون خودداری نمایید.
  • پرونده پزشکی از جمله  کلیه آزمایشات و عکسهای رادیولوژی خود را به همراه داشته باشید . 
  • قبل از انجام  آزمون، انتهای اندامهای (دستها و پاههای) خود را گرم کنید .
  • قبل از انجام  آزمون، دستبند انگشتر و هر شی فلزی را از اندامها خارج نمایید . 
  • قبل از انجام  آزمون ،موبایل و کلیه دستگاههای الکترونیک خود را خاموش نمایید .
  • اگرپیس میکر قلبی استفاده می کنید پزشک خود را اگاه سازید.
  • ز داروهای رقیق کننده خون نظیر وارفارین ، هپارین ویا پلاویکس استفاده می کنید ،پزشک خود را اگاه سازید.
  • اگر مبتلا به بیماری ههای عفونی از جمله ایدز وهپاتیت  هستید  پزشک خود را اگاه سازید.
  • اگر مبتلا به بیماری ههای خونی،  نارسایی مزمن کلیه ، نارسایی کبد و بیماری قلبی هستید پزشک خود را اگاه سازید.
  • پس  از انجام  آزمون ممکن است کمی درد وکبودی در محل سوزنهاداشته باشید  ،اما این عارضه در عرض چند روز ناپدید می شود. برای کاهش درد والتهاب می توانید از ماساژ یخ یا استامینوفن خوراکی استفاده نمایید .

دکتر امیر هوشنگ واحدی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد