وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

کاربرد لیزر در بیماری های عضلات و مفاصل


یکی از کاربرد های شایع لیزردرمانی در بیماری های عضلات و مفاصل است و  در بیماری های مختلفلیزرتراپیی نظیر آرتروزها، روماتیسم مفصلی، روماتیسم ستون فقرات مثل بیماری اسپوندیلیت آنکلیوزان فیبرومیالژی،، دردهای ستون فقرات ، در آسیبهای ورزشی ،آرتروز بخصوص آرتروز زانو  در رفتگی ها و التهابات غلاف کپسول مفصلی، التهاب و تورم حاصل از پیچ خوردگی مفاصل و گرههای دردناک عضلات بکار می رود.

گفته می شود لیزر دارای اثرات ضد التهاب و کمک به ترمیم بافتی و همچنین افزایش جریان خون است. لیز این اثرات را با اثر بر روی سلول انجام می دهد. اثری مانند فتوسنتز که نور باعث ایجاد انرژ‍ ی در سلول می شود. اما هنوز این اثرات کاملا ثابت نشده است.

با توجه به اثرات فوق لیزر به عنوان کمک به درمان در بسیاری از بیماریهای دردناک ژیشنهاد می شود اما باید توجه کرد

  1. لیزر را نباید به عنوان درمان اصلی محسوب کرد بلکه تنها کمک به درمان اصلی بیمار است. مثلا در درد زانو اگر اختلالات و انحرافات تصحیح نشود و ورزشهای مناسب به بیمار داده نشود درد بیما بر می گردد و لیزر تنها تلف کردن وقت و هزینه بیمار است.
  2. هیچ روش درمانی معجزه نمی کند. تبلیغات زیادی برای لیزر می شود. باید توجه داشت که تنها با تشخیص درست و استفاده مقدار لازم نتایج درمانی حاصل می شود.
  3. توان لیزرها با یکدیگر متفاوت است برخی دستگاههای لیزر توان ضعیفی دارند. همچنین فرکانس لیزرها و مقدار جذب و نفوذ آنها در بافتها متفاوت است بنابراین تجویز مقدار متناسب لیزر و استفاده از دستگاه با توان کافی می تواند به بیمار کمک نماید.
  4. هر روش درمانی خطرات و عوارض خاص خود را دارد لذا از روشهای درمانی مثل لیزر باید در مواردی که استفاده از آن ضروری است استفاده کرد.

منبع:وبلاگ دکتر رئیسی



برچسب‌ها: لیزر, لیزردرمانی, لیزر تراپی, طب فیزیکی و توانبخشی,  درمان عضلات و مفاصل
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد