وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

تغذیه و سرطان

آیا می دانید از هر سه مورد سرطان ،یک مورد آن با آنچه می خوریم ارتباط دارد ؟

رژیم غذایی ضد سرطان

بیماری های سرطانی اغلب بر اثر سبک زندگی نادرست بروز می کنند با رعایت کردن یکسری موارد بهداشتی و سالم از قبیل نکشیدن سیگار نخوردن مشروبات الکلی انجام تمرینات ورزشی و داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب می توان خطر بروز سلول های سرطانی و پیشرفت آنها را کاهش داد یکی از بهترین راهکارها برای کاهش ابتلا به سرطان استفاده از مواد غذایی ضد سرطان در رژیم غذایی روزانه افراد می باشد برخی مواد غذایی وجود دارند که سبب ایجاد سلول های سرطانی می شوند لذا باید آنها را از عادات غذایی روزانه خود حذف نمایید. با انتخاب هوشمندانه مواد غذایی مناسب و سالم می توان سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و در نتیجه از بروز بیماریهای سرطانی پیشگیری کرد در اینجا مواد غذایی ضد سرطان را به شما معرفی می کنیم: 

 

مواد غذایی با منشاء گیاهی و سرشار از فیبر

فیبر چیست؟بخشی از گیاه که در لوله گوارش انسان هضم نمی شود فیبر نام دارد.. فیبر باعث حرکت روده می شود ودر جلوگیری از بی نظمی روده بزرگ نقش مهمی را ایفا می کند، همچنین، موجب بازشدن دیواره درونی روده بزرگ می گردد. این اعمال باعث دفع آسان مواد زائد می شود بنابراین برای سلامتی بدن لازم است.مواد غذایی طبیعی سرشار از فیبر می باشند در نتیجه با دفع مواد سرطان زا از سیستم گوارش کمک می کنند

مواد غذایی گیاهی شامل سبزیجات و میوه جات  به خصوص سبزیجات سبز تیره ویازرد تیره ،غلات کامل (سبوسدار) و انواع مغزها (مغز پسته ،بادام ،فندق ،گردو...)می باشند این مواد غذایی سرشار از فیبر(الیاف گیاهی) و مواد ضد سرطانی بوده و می توانند اثرات منفی موادمضررا در بدن خنثی نمایند تا جایی که امکان دارد از مواد غذایی کامل و غیر فرآوری شده که به فـرم طبیعی خود نزدیک تر ند استفاده کنید مواد غذایی آماده فاقد مواد مغذی بوده و در نتیجه می تواند از بدن در برابر سرطان محافظت کنند

غذاهایی با مقدار زیادی الیاف گیاهی می توانند باعث محافظت در برابر سرطان های روده و معده شوند .

 در اینجا روش هایی را که می توان از مواد غذایی با منشاء گیاهی استفاده کرد برای شما ذکر می کنیم: 

برای صبحانه: به هنگام صرف صبحانه از میوه جات انواع مغزها و همچنین جو پرک شده استفاده کنید. 

برای نهار: اگر از ساندویچ استفاده می کنند آن را پر از کاهو و گوجه فرنگی نمایید در سالاد خود از انواع لوبیا نخود و سایر سبزیجات استفاده کنید از نان های قهوه ای برای درست کردن ساندویج خود استفاده کنید هویج و میوه ها را به بشقاب خود اضافه کنید. 

 

 

 

برای شام: در ماکارونی خود از سبزیجات تازه استفاده کنید از سیب زمینی تنوری (پخته شده در فر) همراه با کلم بروکلی ماست و سس کوجه استفاده کنید. به جای درست کردن سس های پر چرب و خامه ای برای ماکارونی از سس های گوجه فرنگی که با روغن زیتون نیز همراه شده اند استفاده نمایید به جای استفاده  ازدسرهای پر چرب از میوه جات استفاده کرده و یا تکه ای شکلات تیره میل کنید. 

 

1-بیشتر از مواد غذایی حاوی فیبر(الیاف گیاهی)استغاده کنید.

مواد غذایی طبیعی سرشار از فیبر می باشند این قسمت از گیاهان که هضم نشده باقی می مانند به پاکسازی دستگاه گوارش کمک کرده و سبب حرکت مواد غذایی در روده می شوند و در نتیجه با دفع مواد سرطان زا از سیستم گوارش کمک می کنند و ابتلا به سرطان کولون (قسمتی از روده بزرگ)و رکتوم (قسمتی از راست روده )را کاهش می دهد.در اینجا چند نکته را برای وارد کردن فیبر در رژیم غذایی روزانه یادآور می شویم: 

*به جای استفاده از برنج سفید از برنج قهوه ای استفاده کنید. 

* به جای استفاده از چیپس سیب زمینی از ذرت (بدون کره و نمک) استفاده کنید. 

* سیب زمینی تنوری شده همراه با پوست را جایگزین پوره سیب زمینی نمایید. 

* از سس های مایونز و پر چرب در سالاد استفاده نکنید و به جای آن از هویج کرفس و فلفل دلمه ای استفاده کنید. 

 

 

 

* تا جایی که مقدور می باشد از خوردن شیرینی خودداری نمایید و در صورت تمایل مصرف شیرینی جات از نان هایی کم شیرین که با آرد سبوسدار تهیه شده اند استفاده کنید. 

از نان های تهیه شده از آرد سبوسدار استفاده کنید. خوردن سیب با پوست را توصیه می کنیم.

2-مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید

بهتر است مصرف گوشت قرمز را کمتر نموده و در عوض سایر مواد غذایی حاوی پروتئین را بیشتر مصرف کنید. 

بهتر است مصرف مواد غذایی گیاهی و سبزیجاتی که حاوی پروتئین می باشند را افزایش دهید تا پروتئین کافی را به بدن خود برسانید حبوبات حاوی پروتئین بوده و جایگزین مناسبی برای گوشت می باشند. 

انواع ماهی بوقلمون و مرغ از گوشت های کم چربی بوده و می توان از آنها بیشتر استفاده کرد. 

تا جایی که امکان دارد از خوردن گوشت های که به آنها مواد نگهدارنده اضافه شده مانند سوسیس و کالباس خودداری کنید زیرا این مواد غذایی حاوی چربی های ناسالم و مضر برای بدن بوده و ممکن است زمینه ساز بیماری های سرطانی شوند. 

3-از چربی های کمتری استفاده کنید

برنامه غذایی با چربی زیاد ابتلا به سرطانهای پستان و کولون (قسمتی از روده بزرگ)و پروستات را افزایش می دهد.

مصرف تخم مرغ، گوشت قرمز، کره و لبنیات پرچرب را کاهش دهید زیرا این مواد غذایی حاوی چربی های ناسالم می باشند. 

تا جایی که امکان دارد به هنگام پخت و پز از روغن های گیاهی مانند روغن زیتون و یا روغن کانولا استفاده کنید. 

 غذاهای سرخ شده را کم مصرف کنیدو  غذاهای آب پز شده را جایگزین آن کنید.

استفاده از نمونه های کم چرب سس و یا ادویه و...... به جای سس های پر چرب سالاد

به برچسب های مـواد غذایی توجه کنید تا مـواد غذایی تولید شده را که حاوی روغن هیدروژنه می باشند از سبد غذایی خود حذف کنید. 

اگر گوشت مصرف می کنید تا جایی که امکان دارد از خوردن چربی های همراه گوشت اجتناب نمایید به طور مثال مرغ را با پوست نخوردید زیرا پوست مرغ حاوی چربی های مضر می باشد. 

مواد غذایی مانند دانه های کنجد ، بادام ، فندق، گردو و تخم کدو منابع خوبی از چربی های سالم بوده و می توانید از آنها در سوپ و یا سالاد خود استفاده کنید. 

می توانید از روغن تخم کتان که حاوی چربی های سالم می باشد استفاده کنید البته نه برای پخت و پز زیرا حرارت دیدن روغن کتان خواص مفیدی آن را از بین می برد. (در سالاد استفاده کنید). 

مصرف سبوس گندم و حبوبات و لبنیات کم چرب و گردو و روغن بذر کتان باعث پیشگیری از سرطان روده می شود.

افزایش سرطان سینه و روده بزرگ به رژیم غذایی پرچربی مربوط است 

 

مصرف ماهی را به یک تا دوبار در هفته برسانید. 

4-از چاقی اجتناب ورزید

نظر به اینکه چاقی با انواع سرطان های رحم ،پستان ،کیسه صفرا ،کولون (قسمتی از روده بزرگ) و مثانه ارتباط دارد .بنابراین با رعایت یک برنامه صحیح غذایی و انجام ورزش به طور منظم وزن بدنتان را متعادل نگه دارید.البته وزن مناسب برای افراد مختلف متفاوت بوده و بستگی به شرایط سلامتی و ساختمان بدنی آن افراد دارد.

چاقی در خانم ها به خصوص در دوران یائسگی موجب افزایش سرطان رحم می شود.

 

5-از مواد غذایی حاوی ویتامین آو ث بیشتر استفاده کنید

مواد غذایی غنی از ویتامین های آ و ث امکان ابتلا به سرطان های مری و معده و حنجره و ریه را کاهش می دهند زیرا باعث سلامت بافت ها ومقاومت در برابر عفونت ها می شوند و البته باید بدانیم که تاثیرات فوق فقط با خوردن مواد غذایی طبیعی که حاوی ویتامین های فوق می باشند حاصل می گرددو قرص ها و داروهای حاوی این ویتامین ها هیچ تاثیری در این رابطه ندارد.ویتامین ث بیشتر در سبزیها و برخی مرکبات از قبیل ،پرتقال ،گریپ فوروت ،توت فرنگی ،گوجه فرنگی ،فلفل سبز و قرمز یافت می شود. مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C,E موجب جلوگیری ازسرطان پروستات می گردد.

ویتامین آ فقط در غذاهای حیوانی وجود دارد .غذاهای گیاهی حاوی ماده پیش ساز ویتامین آ می باشند که به ساختن ویتامین آ در بدن کمک می نمایند.

مصرف بیشتر میوه و سبزیجاتی مانند گل کلم و بروکلی و مصرف مرکبات و گوجه فرنگی باعث پیشگیری در برابر سرطان لوزالمعده می شود.

رژیم غذایی غنی از میو ها و سبزیجات و غلات سبوس دار و مغزها و جوانه گندو و رژیم غذایی حاوی گردو و روغن بذر کتان موجب پیشگیری از سرطان تخمدان در خانم ها می گردد.

سبزیجات و میوه جات می توانند کنترل کننده سرطان های روده بزرگ ،معده و مری و در درجه بعدی سرطان های ریه ،دهان ،حلق و مثانه شوند.

6-مصرف غذاهای شور ودودی شده را به حداقل برسانید

در مناطقی که مردم بیشتر از غذاهای شور (منظور سبزیجات شور شده مثل خیار شور ،گوجه شور .......)و یا دودی شده( مثل ماهی دودی) به مدت طولانی استفاده می کنند میزان وقوع سرطان مری و معده بیشتر است.

7-از مصرف مواد غذایی کپک زده جدا بپرهیزید

تحقیقات وبررسی های آزمایشگاهی نشان می دهد که کپک ها می تواند عامل موثری در ایجاد سرطان کبد ،معده و کلیه انسان ها می باشدبنابراین از خوردن مواد غذایی کپک زده مانند نان،مربا ،پنیر و......بپرهیزید .حتی از تغذیه حیوانات شیرده با نان و مواد غذایی کپک زده باید خود داری شود زیرا سمو قارچی موجود در نان و مواد غذایی به داخل شیر حیوان با ترکیبی خطرناکتر ترشح می شود و انسان نا خواسته و نا دانسته سموم قارچی را که سرطان زا می باشند مصرف می کند.

8-مصرف غذاهای سرخ شده، سوخته و نوشیدنی های داغ را محدود کنید

سعی کنید به جای سرخ کردن مواد غذایی آنها را به صورت آب پز آماده کنید و از خوردن قسمت های سوخته گوشت و نان و یا ته دیگ جدا خودداری کنید و از آنجا که نوشیدنی های داغ به احتمال زیاد در ایجاد سرطان مری موثر میباشند نوشیدنی هایی مثل چای ، قهوه و شیر را به صورت داغ استفاده نکنید و بگذارید کمی خنک شود.

9-سیگار را ترک کنید

سیگار کشیدن یکی از عوامل مهمی در ایجاد بیماری های قلبی ،تنفسی و مغزی و سرطان ها می باشد مصرف دخانیات به هر شکل (جویدن و تنباکو و کشیدن پیپ و قلیان ......)برای سلامتی زیان آور است .خانم های باردار باید جدا از کشیدن سیگار خودداری نمایند .مصرف مشروبات الکلی امکان ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهد و اگر با مصرف دخانیات همراه گردد خطرناکتر خواهد بود و باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان های دهان ،حنجره ،حلق و مری خواهد بود .

10-عدم استفاده از ظروف نامناسب جهت طبخ ونگهداری و حمل مواد غذایی

-ظروف یک بار مصرف با غذاهای گرم درون خود وارد واکنش شده و موجب بروز سرطان های  مختلف می کردد.

-از ظروف یک بار مصرفی که از وزارت بهداشت پروانه ساخت دارند برای مدت زمان کوتاه استفاده کنید.

-از ظروف پلاستیکی در ماکروویو استفاده نکنید.

-استفاده از ظروف تفلون خش دار و یا تفلون های باز سازی شده نیز می تواند اثرات سرطان زایی داشته باشد.

-بهترین ظروف برای پخت ونگهداری مواد غذایی ظروف استیل یا پیرکس می باشد.

نقش مصرف چای  و خصوصا چای سبز در پیشگیری از سرطان 

چای(به خصوص چای سبز )به دلیل سرشار بودن از ترکیباتی در پیشگیری از بروز برخی سرطان ها ( البته به استثناء سر طان مری که احتمالا مصرف چای داغ در بروز آن نقش دارد )موثر می باشد.در صورتی که این نوشیدنی بین 2تا 4 فنجان در روز و حداقل 2ساعت قبل و بعد از غذا مصرف گردد می توان اطمینان حاصل نمود که ضمن پرهیز از عوارض نامناسب آن فواید  ویژه این نوشیدنی نصیب بدن گردیده است.عادت مصرف روزانه چای در کودکان می تواند به مرور زمان باعث کم اشتهایی و کم آبی و کم خونی در آنها گردد.

 

 

 

تفاوت میان غذا ،دارو و سم در میزان آن می باشد

                                                                                           ابوعلی سینا

 

 

منبع : سایت وزارت بهداشت ودرمان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد