وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

PRPدرمانی


در PRPدرمانی ، سلولهای فعالی که در روند ترمیم ضایعه ی بافتی شرکت می کنند را از خون جدا نموده و با غلظت بالا و کنترل شده و متناسب با ضایعه، در مفصل تزریق می کنند. اثرات درمانی ،بعد از گذشت زمان 4-3 روز از تزریق، شروع شده و نمود بارز آن حدود 4-3 هفته بعد  می باشد.5-3 تزریق زانو و هر کدام  با فاصله ی 4-3 هفته، می تواند به درمان مناسب آرتروز زانو منجر شود.

فوائد درمان آرتروز زانو با روش PRP درمانی:

1-باعث "درمان" آرتروز زانو  می شود نه اینکه تسکین موقت درد ایجاد کند.

2-بجای استفاده از داروهای شیمیایی ، از فراورده های بدن خود بیمار برای درمان استفاده می شود. لذا اثرات مضر درمان با داروهای شیمیایی در این روش وجود ندارد.

3- با توجه به اینکه، PRPمحصولی تولید شده از بدن خود بیمار است، هیچ گونه عارضه یا مشکل در درمان برای بیمار ایجاد نمی شود.

4-در روش تهیه کردن PRP ، نیازی به مراحل زمان بر کشت سلولی مورد نیازدر درمان با سلول بنیادین،وجود ندارد.

چه افرادی به PRPنیاز دارند؟

PRP ، باعث رشد غضروف و درمان آرتروز زانو می شود.  لذا کلیه ی افرادی که مبتلا به آرتروز زانو هستند، می توانند از فوائد PRP سود ببرند. آرتروز زانو، هرچه در مراحل ابتدایی تری باشد، پاسخ مناسب تری به PRP می دهد. موارد شدیدتر، به تعداد دفعات PRP بیشتری نیاز دارد. به همراه این درمان، استفاده از روشهای جلوگیری از پیشرفت آرتروز زانو الزامی است.

از PRPدرمانی برای درمان چه بیماریهایی می توان استفاده کرد؟

از PRP اولین بار در جراحی قلب و به منظور بهبود سریعتررگ کرونری جراحی شده، استفاده شد. بدنبال مشاهده ی اثرات مثبت آن، در موارد دیگر نیز استفاده و مورد تأیید قرار گرفت. موارد زیر از این جمله است:

1- ترمیم آسیب دیدگی های  رباط صلیبی(به شرط پارگی نسبی) و آسیب منیسک زانو.

2-مک به ترمیم ارگی ناقص و آسیب دیدگی های مزمن تاندونهای شانه و آشیل.

3- التهاب عضلات آرنج که اصطلاحا" به آن آرنج تنیس بازان یاTennis Elbow می گویند.

4- طاسی و ریزش مو(تزریقPRPبه پوست سر)

5-جوان سازی وست صورت و از بین بردن چین وچروکهای پوست.

آنچه در بالا ذکر شد، موارد ثابت شده و تأیید شده ی استفاده از PRP است. در موارد دیگر مانند خار پاشنه و ... نیز به انجام PRP (در صورت عدم پاسخ به سایر درمانها) توصیه شده است.
PRP  در اصل پلاسمای غنی شده از پلاکت می باشد که از خون بیمار تهیه می گردد. برای بدست آوردن PRP خون بیمار توسط پرسنل با سرنگ حاوی سیترات از بدن خارج شده و در دستگاه سانتریفیوژ قرار می گیرد سپس گلبولهای قرمز ،سفید و پلاکتهادر سطوح مختلف در لوله آزمایش جدا می گردد ودر آخر پلاسمای غنی از پلاکت از سطح مناسب برداشت میشودکه حاوی 8-4 برابر تعداد پلاکت درهرسانتی متر مکعب پلاسمای طبیعی میباشد.  
PRP در پیوند مو:موارد کاربردی استفاده از PRP در پیوند مو :
1.  برای حفظ و تقویت فولیکول مو بعد از پیوند مو
2.  به منظور ارتقاء بهبود و ترمیم بافت پس از پیوند مو
3.  برای تحریک رشد فولیکولهای خفته مو و رشد موی جدید

فولیکول بعلل مختلف,  بین زمانی که مو از ناحیه برداشت خارج می شود تا روی محل پیوند قرار بگیرد، می تواند آسیب ببیند:

1.   کم شدن آب بافت واحد مو (بین زمان برداشت تا پیوند)  
2.    کم شدن مواد مغذی و اکسیژن رسانی بدلیل نبود جریان خون از طول زمان برداشت تا پیوند    
3.  بهم خوردن درجه حرارت و اسید و قلیایی واحد مو پس از برداشت تا مرحله پیوند   
4.  بهم خوردن جریان خون واحد برداشته شده تا انطباق دوباره خونرسانی در محل پیوند

استفاده از PRP در جهت کاستن اثرات سوء بر فولیکول منتج از علل فوق الذکر موثر است. طبق بررسی انجام شده قرار دادن فولیکولها درست قبل از پیوند در محیط PRP  با توجه به تغذیه بالای فولیکول توسط PRP در رشد بعدی موبسیار موثر است. ضمناً PRP با قرار دادن فاکتورهای تحریک سلولهای بنیادی بر روی فولیکول مو باعث می شود تغییر از حالت نهفته به حالت فعال سریعتر انجام پذیرد. PRP ترمیم بافت پس از برداشت را در محل برداشت سریعتر می کند و با توجه به فاکتور PDGF که در اختیار محل برداشت پس از عمل قرار می گیرد احتمال اسکار را هم کمتر میکند.
عوارض PRP:هیچ خط آلرژی یا حساسیت واکنشی گزارش نشده است(ضدعفونی و سترون سازی باید در هر مرحله از آماده سازی PRP  رعایت شود بخصوص در افرادی که مستعد عفونت می باشند). گاهی التهاب های بسیار جزئی ، ضعیف و گذرا در محل استفاده از PRP  دیده شده که نتیجه آزاد شدن عوامل مرتبط با پلاکت هاست و مشکل ساز نیست.

بهره گیری از PRP و ماندگاری فولیکول مو در پیوند مو :

گاهی ممکن است عجیب بنظر برسد که چگونه پیاز مو میتواند از ناحیه ای در پشت سر به  بخش دیگری در جلوی سر منتقل شود و زنده بماند. عواملی که باعث تخریب بافت پیوندی میشود عبارتند از :

1- ضربه به فولیکول

2- عوامل بیوشیمیا یی

3- عوامل عروقی (اکسیژناسیون ، خون رسانی )

ضربه به فولیکول در نتیجه برش ، کم آبی فولیکول جدا شده ، خرد شدن بافت اولیه به واحدهای فولیکول در طول عمل جراحی پیوند اتفاق می افتد که البته در زمان خرد کردن بافت به واحدها، استفاده از میکروسکوپ و مرطوب نگه داشتن بافت و دقت در کاشت, تخریب بافتی ناشی ار آن را به حداقل می رساند .

عوامل بیو شیمیایی اشاره به این موضوع دارد که وقتی واحد مو از محل اولیه جدا میشود در نتیجه باعث قطع خون رسانی شده و ذخائر بافتی مختل می شود وفولیکول دچار کمبود  اکسیژن ،مواد مغذی لازم و اختلال درPH محیط  و تغییر درجه حرارت می گردد و  این مجموعه می تواند باعث  ایسکمی   بافتی و تسریع در تخریب آن شود . لذا برای کاستن آسیبها ی منتجه اکثر پزشکان از محلول نرمال سالین  برای نگهداری بافت از زمان برداشت تا زمان کاشت استفاده  می نمایند .

عوامل عروقی که شامل اکسیژناسیون سریع پس از جراحی و در دسترس بودن عروق جدید در بافت می باشد نیز عامل دیگری برای بقای بافت پیوندی است. هر عضوی که پیوند میشود, عروق تغذیه رسان آن نیز پیوند میشود. به استثنای فولیکولهای مو که امکان برقراری پیوند برای عروق مویینه هر فولیکول در حین پیوند وجود ندارد و اصطلاحاً گرافت آزاد است . برای دستیابی فولیکولها به اکسیژن روشهای پیشنهادی استفاده موضعی از اکسیژن هایپربار  وجود دارد و یا میتوان از گشاد کننده های عروقی برای رسیدن بهتر اکسیژن بهره گرفت و یا میتوان از فاکتورهای محرک رشد عروقی استفاده کرد که این فاکتورها  با استفاده از PRP به راحتی قابل دسترسی است.

PRP از سال 1970 شناخته شده است ولی اخیرا از آن بعنوان فاکتوری در تکمیل و روند درمان استفاده می شود. در حال حاضر بصورت وسیع در جراحی های ارتوپدی ، دندانپزشکی ،جراحی فک و صورت مورد استفاده قرار میگیرد پلاکتها بوسیله سانتریفیوژ از خون فرد جدا میشود . بخش کوچکی ازپلاسما غنی شده از پلاکتهاست که در محلهای مورد نیاز جراحی از آن استفاده میشود .با توجه به اینکه در تمام مراحل کار نهایت استریلیتی وجود داشته و از وسایل یکبار مصرف استفاده می شود  امکان  آلودگی نزدیک به صفر است .

چگونه  PRP به پیوند مو کمک میکند ؟به یاد داشته باشید که پلاکتهای بدن عامل اصلی بهبود زخم می باشد ،وقتی زخمی در اثر برش ایجاد می شود, لخته های کنار زخم حاوی پلاکت است که این  سبب شروع روند بهبود می باشد. فاکتورهای محرک رشد پلاکتها, تشکیل عروق جدید و تولید کلاژن را تحریک میکنند  تا ترمیم زخم انجام شود . بعلاوه گلبولهای سفید موجود در PRP سبب از بین رفتن باکتریهای موجود  در محدوده زخم می شوند .مساله مهم این است که PRP باید در حدی که خاصیت درمانی داشته باشد تغلیظ شود ، در سیستم کار فعلی پلاکت PRP معادل 5 برابرغلظت آن در خون در گردش عروقی است ( این تعریف برای 10CC ، PRP  است .)

UEBEL  و GRECO  هر دو در تحقیقاتشان به نتایج یکسانی از استفاده PRP  جهت رسیدن به ترمیم زود رس و کاهش عوارضی چون قرمزی و انهدام فولیکولها پس از پیوند رسیده است . پس با این تفاسیر چرا استفاده از PRP  رایج نشده است؟ به علت هزینه های بالای وسایل تهیه مثل سانتریفیوژ و سایر وسایل یکبار مصرف آن ، همچنین PRP و استفاده از آن روشی نو پاست که بسیاری از جراحان با آن آشنایی ندارند .

 پلاکت درمانی چیست؟ 

پلاکت درمانی یا PRP روش نوینی می باشد که بر اساس استفاده از فاکتورهای رشد پلاکتهای خون، فیبروبلاستها و سایر سلولهای بنیادی تحریک و باعث کلاژن سازی می شود. کلاژن نقش بسیار مهمی در حفظ طراوت و جوانی پوست دارد و با سنتز کلاژن جدید، پوست جوانی و زیبایی خود را به تدریج به دست خواهد آورد.

چون در روش پی آر پی PRP به غیر از پلاکت خون خودتان از هیچ ماده خارجی استفاده نمی شود، ایمن ترین روش درمانی در دنیا شناخته شده است. به علت اینکه در پی آر پی PRP از تحریک فیبروبلاستها استفاده می شود بدیهی است که اثرات درمانی آن به تدریج ظاهر گشته و شما می توانید اولین تغییرات مثبت را بعد از دو تا سه هفته از اولین درمان مشاهده نمائید. البته نتیجه مطلوب در پایان ماه دوم تا سوم حاصل خواهد شد.

توجه داشته باشید که با انجام روش پی آر پی، یک بازساری عظیم سلولی در ناحیه درمانی شروع خواهد شده است و این بازساری حتی تا ماه هجدهم ادامه خواهد داشت. البته بر حسب سن، نیاز به درمان مجدد بعد از یک تا دو سال خواهید داشت زیرا عواملی که باعث پیری پوستتان شده است در بدن شما کماکان وجود دارد.

در فیلد زیبایی روش پی آر پی برای درمان چروک ها، سیاهی و پف زیر چشم و همچنین جوان سازی پوست دست یک معجزه می باشد. همچنین در رویش مجدد مو و قطع ریزش مو نتایج شگفت انگیزی در ایالات متحده امریکا و کانادا از خود نشان داده است. پی آر پی PRP اثرات فوق العاده ای به روی اسکارهای جوش و حتی اسکارهای قدیمی دارد.

  کاربرد های پی آر پی PRP

1. طاسی سر یا ابرو.

2. چین و چروک ناشی از افزایش سن.

3. ترمیم زخم های قدیمی ناشی از بریدگی ، سوختگی و ...

4. تسریع در ترمیم شکستگی های استخوانی و یا ضایعات غضروفی مثل آرتروز.

5. ترمیم اسکارهای ناشی از جوش (آکنه)، آبله مرغان.

6. چین و چروک دور چشم. 

7. ترکیب با چربی و ساختن پرکننده طبیعی برای افزایش حجم لب، گونه، سینه و باسن 

  مزایای پی آر پی PRP

1. از خون خود شخص استفاده می شود پس باعث انتقال بیماری هایی مثل هپاتیت، HIV و ... نمیشود.

2. به صورت کاملاٌ استریل و از وسایل یکبار مصرف و به صورت بسته انجام میشود پس خون با هوای آزاد در تماس نیست.

3. اثر بسیار طولانی دارد.

4. در اغلب موارد فقط یک بار انجام میشود. 

معایب پی آر پی PRP

1. برای شروع اثر نیاز به درمان دارد و گاهی از شش ماه تا یکسال طول میکشد.

2. در 10% موارد ممکن است اثری دیده نشود.

در موارد زیر نمی توان از روش پی آر پی PRP استفاده کرد: 

1. بیماران مبتلا به دیابت.

2. بیماران خونی حاد یا مزمن مثل اختلالات انعقاد خون یا سرطان خون.

3. ترومبوسیتوپنی (کاهش پلاکت ها).

4. بیمارانیکه نیاز به مصرف آسپیرین و یا سایر داروهای ضد انعقاد خون مثل (وارفارین یا هپارین) دارند.

تبصره: داروهای NSAIDS ( بروفن، ایندومتاسین،دیکلوفناک ،پیروکسیکام و ...) در صورت مصرف بایستی از سه روز قبل قطع شوند در مورد آسپیرین لازم است از 10روز قبل مصرف آن قطع شود.


منبع : کلینیک دکتر پیریایی 




برچسب‌ها: پی آر پی, مزایای پی آرپی, سائیدگی کشکک زانو, آرتروز زانو, درمان زانو درد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد