وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

آشنا با تای چی




تای چی (مراقبه پویا) چیست؟
 
Taichi chinese old man pose.jpgتای چی یا یوگای چینی به معنی نهایت برتر است و نحوه جاری کردن چی یا نیروی حیاتی در روان و جسم را به هنرجو آموزش می‎دهد . تای چی حاصل ترکیب سه فلسفه بودیسم ، تائوئیسم ، و کنفسیوس می‎باشد . تای چی هنر مراقبه فعال است و در عصر حاضر یکی از مؤثرترین راههای رهایی از تنش و بازسازی روان و جسم انسان امروز به شمار می آید .   چون در عصر حاضر انسانها عادت به فعالیت و حرکت کرده اند ، برای آنها بسیار مشکل است که در گوشه ای ، ساکت و ساکن بنشیند و به خود بنگرند . ولی تای چی به عنوان  هنر مراقبه فعال به هنرجو یاد می‎دهد که چگونه در حین فعالیت بتواند به نیروی درونی و جوهر ابدی خود آگاه شده و بتواند در ژرفای وجود خود، تحقیق کند و گوهر وجودی خویش را که همانا آگاهی و روشنایی است صید کند .
 
 تای چی از یک سری حرکات موزون و مواج ،  حرکات تنفسی ،‌ تمرکزی ،  تجسمی و مراقبه های خاص  تشکیل شده  ، که به وسیله آنها هنرجو با شعور و هشیاری درونی خود ارتباط برقرار کرده و می‎تواند کیفیتی برتر و متعالی تر را در زندگی عادی و روزمره خود نمایان کند .
 
 چاکراها یا مراکز انرژی که در تای چی مورد بررسی قرار می گیرد تمام چاکراهای اصلی به خصوص چاکرای تاج و چشم سوم ، چاکراهای فرعی دست و پا و سرچشمه انرژی ، تانتین می باشد . تای چی بخشی از طب سنتی چینی است . در اصل نقاط درمانی طب سوزنی به گونه ای در حرکات تای چی گنجانده شده اند که یک فرد به طور مستقل بتواند آنها را تحریک کرده و فعالانه باعث شفای روان و بدن خود شود .
 
تای چی هنر شفای کل نگری مانند یوگا ، هومیوپاتی ، انرژی درمانی و …… می‎باشد. در ضمن تای چی برای عصر حاضر که بسیار سریع و پرجنب  وجوش است بسیار مناسب است و فرد حتی در زندگی عادی روزمره مثلاً : جارو زدن ، رانندگی و … می‎تواند از آن استفاده کند .
 
فلسفه تای چی بر چه اساسی استوار است؟
 
 تای چی کلاً بر چند اصل مانند : قانون یین و یانگ ، قانون انرژی هوشمند حیات «چی » ، قانون تعادل ، قانون اتحاد ، قانون طبیعت ، «غلبه نرمی بر سختی » ، قانون عدد 3 «تثلیث » ، قانون ارتعاشات ، قانون خود هشیاری ، خویش انضباطی ، خود شناسی ، قانون تسلیم ، قانون عدد 7 یا اکتاو ، قانون برتری ذهن و رابطه متقابل آن با بدن ، تئوری وای دن و قانون روح و ….. استوار است .
 
اکنون به بررسی چند اصل بنیادین تای چی می‎پردازیم :
 
1 - چی ، جوهر واحد هستی «Spirit , Vital  force»
چی به معنای هوا ، نیرو ، حرکت و انرژی حیاتی است که در اصل منظور همان انرژی ذاتی یا انرژی اولیه و مطلق و یا جوهره ی حیات می‎باشد . این انرژی حیاتی از مبدأیی واحد به بیرون انتشار می یابد و باعث زندگی و جان بخشیدن به هر چیزی می‎شود . هستی هر چیز  وهر کس وابسته به این انرژی حیاتی و واحد است که در زبانهای مختلف با نامهای مختلفی مانند ، کی  یا ریکی در ژاپن ، نا یا جان یا نیرو در پارسی ، روح الهی یا عشق الهی یا حی یا نور و …. در عرفان اسلامی ، روح القدس یا کلمه در مسیحیت ، تائو در تائوئیسم ، پرانا در علوم ودائی ، داما در بودیسم ، چی در چین ، انرژی هوشمند در علم ، ATP در فیزیولوژی  ، ناشناختنی در عرفان سرخپوستی و قانون جاذبه در فیزیک می‎نامند .
 
این جریان هوشمند از چاکرای تاجی وارد بدن می‎شود و از میان 7 چاکرای اصلی عبور می‎کند و باعث حیات انسان و هر موجود زنده دیگری می‎شود . پس هر چه این جریان متعادلتر و قویتر باشد موجود سرحال تر و قویتربودن می‎شود . در تای چی هنرجو نحوه تعادل ، بیشتر کردن و هدایت این جریان را یاد می‎گیرد .
 
اعتقاد چینیان چنین است که جریان چی از سه طریق دریافت می‎شود : 1- آسمان «هوا و …» 2- زمین «غذا » 3- انرژی جنسی    و به طور مستمر در مسیرهای انرژی بدن انسان جاری است و هر گاه در این جریان اختلالی به وجود آید یا مسیر آن مسدود شده و کلاً نا متعادل شود بیماری به وجود می‎آید . تای چی و چی کونگ تکنولوژی شفاگری این فلسفه می باشند که به هنرجو آموزش می دهند که چگونه چی را لمس کرده ، آنرا متعادل کند.
 
کاربرد اصل چی به چه معناست؟
 
  فردی که چی را در وجود همه شناخته باشد دیگر در مورد کسی خشونت ، نفرت نمی ورزد و جز عشق نمی تواند بکند چون هر چه می‎کند با آن جریان هوشمند حیات برخورد می‎کند و دیگر صورت آدمیان را نمی بیند بلکه جوهرة واحد آنها را می بیند  وبه آن احترام می گذارد و در جهت خدمت بر می‎آید . فردی که خود را با جریان هستی هماهنگ نکرده، مقاومت می‎کند و شکست می خورد ، مثلاً« با آلوده کردن زمین و آسمان » و بعد داد سر می‎دهد که این چه زندگی است و با این کار هر لحظه خود را به نابودی نزدیکتر می‎کند ولی کسی که به جریان هستی اعتماد می‎کند هرلحظه از زندگی اش سرشار از سرور و موفقیت است .
 
تبدیل کردن انرژی منفی و فشار به انرژی مثبت ( قانون نوعی دیگر )  یعنی چه ؟
 
  در تای چی که  فن آوری حکمت چین باستان است ، قاعده ای وجود دارد که می‎گوید : هر چه فشار بیشتری وجود داشته باشد شما بیشتر می توانید در جهت منافع خود از آن استفاده کنید . اما چگونه ؟ طبق قاعده غلبه نرمی بر سختی . مثلاً : آب را بنگرید چگونه سنگها را می شکافد و به جلو می رود و راه خود را ادامه می‎دهد  . در هنرهای رزمی شرق مانند جودو ، آیکیدو ، هاپکیدو و …. هم از این قاعده به شکل دیگری استفاده می کنند . این اصل برای استفاده در زندگی روزمره است . طبق این اصل انرژی منفی یا فشار همان انرژی مثبت است «طبق فلسفه ین و یانگ » که می‎توان با یک برخورد درست و متعادل آنرا تغییر داد و اینجاست که شکست پلی می‎شود برای پیروزی . بر اساس قانون نوعی دیگر یعنی نوعی دیگر برخورد کردن و نوعی دیگر دیدن و .. می‎توان وقایع را تغییر داد «مسأله مهم نیست ،طرز برخورد ما با مسئله مهم است »


  روزگاری آب و باران به سیل بدل می شد و خانه ها و مزارع را ویران می کرد ولی امروز سد بر آن زده اند و آنرا برای آباد کردن مزارع و … استفاده می کنند . یک موج برای یک قایق کوچک می‎تواند ویران کننده باشد ولی برای یک کشتی می‎تواند عاملی برای حرکت باشد . یک مسأله و نیازمندی برای یک جوان می‎تواند عامل توقف باشد وبرای دیگری می‎تواند باعث پیدا کردن راه های خلاقانه جدید  ویا  یک اختراع نو باشد . یک غم می‎تواند برای یکی دیوان شعر شود و برای دیگری مایع افسردگی .
                                                                              
                                                                                                                                                       
کاربردهای شفاگری در تای چی چیست؟
 
 پاکسازی و نیرودهی به جسم و روان ، متعادل کردن انرژی ها ، تغییر کیفیت زندگی و نگرش ، سالم سازی جسم و روان ، بهره وری بالاتر و بیشتر از قابلیت های ذهن و بدن  و ….
 
تمرین 1 :
 در یک حالت راحت بنشینید مثلاً : روی صندلی راحتی ، ترجیحاً پشت بدون هیچ فشارو صاف باشد.  کف دستها رو به آسمان و کف پاها روی زمین . چند لحظه با چشمان بسته به تنفس عادی خود توجه کنید بدون اینکه تغییری درآن بدهید . سپس سه نفس عمیق ، کند و طولانی بکشید . یکبار از نوک سر تا پاهایتان را نگاه کنید و کل اعضا را شل کنید . چند لحظه در این حالت بمانید و بعد ذکری را مثلاً هو ، ام ، الله و … را ترجیحاً بلند و یا ذهنی بیان کنید .سپس سه بار ذهنی نیت کنید که می خواهم با جریان هوشمند حیات ارتباطی آگاهانه برقرار کنم و آن را در درون خودم تشخیص دهم .
در همین حال تجسم کنید که یک نور سفید شفاف از نقطه ای در بالای سرتان «چاکرای تاج» وارد بدنتان می‎شود  از پشت سر و ستون فقراتتان عبور کرده بدن را پر می‎کند و بعد از مدتی به صورتی خاکستری از کف پایتان خارج می‎شود ، بعد از مدتی حس کنید که هم نوری که وارد می‎شود و هم کل بدنتان و هم نوری که خارج می‎شود سفید شفاف شد . به حالات بدن و احساسات خود توجه کنید اگر احساس گرما یا سرما یا یا مور مور و … کردید بدانید اولین ارتباط آگاهانه خود را با این جریان هوشمند برقرار کرده اید . درطی روز توجه تان را به همین جریان بدهید که از فرق سرتان وارد و از کف پایتان خارج می‎شود . از او بخواهید که شما را راهنمایی کند و به شما سرزندگی و شادی اعطا کند .
 
تمرین 2 :
در یک حالت راحت بنشینید. تصور کنید یک مایع شفاف آبی از فرق سرتان وارد بدنتان می‎شود و بدنتان باد می‎کند. دستهایتان را به حالت خوش آمد گویی باز کنید . شما در حال تجربه حالت ین هستید . حال احساس و تجسم کنید که آن مایع شفاف ، تیره شده و از کف دستهایتان خارج می‎شود و هر عدم تعادلی را که دارید به خارج می‎برد و بعد دستها را در هم گره کرده و فشار دهید و بعد خود را گود کنید. شما در حال تجربه حالت یانگ هستید حالا دراز بکشید ( ترجیحاً به پشت ) تمام بدن را برای چند دقیقه منقبض کنید . پاها ، دستها و سر را بالا بیاورید  و ناگهان همه را شل کنید. به نقطه ای ما بین دو ابروتان توجه کنید زندگی خود را از اول ببینید  که چه فراز و نشیب های داشته اید .حالا کل زندگیتان را در یک گوی سفید تجسم کنید .
 درطی روز به چرخه ین و یانگ در همه چیز توجه کنید و راجع به آن فکر کنید و نیت کنید و بخواهید دریچه‎ای تازه از آن برایتان باز شود .
 
تمرین 3 :
 در یک وضعیت راحت دراز بکشید . سه نفس عمیق بکشید و بدن خود را شل کنید . به نقطه مابین ابروان خود توجه کنید . حادثه ای که اخیراً برای شما پیش آمده و باعث نگرانی و ناراحتی شما شده را به یاد آورید و حال از خود بپرسید آیا در برخورد با آن می توانستم نوعی دیگر رفتار کنم ؟ حداقل 5 مورد را روی کاغذ بنویسید . آیا نگرش من به مسأله غلط است و آیا می توانم نگرش دیگری به آن داشته باشم ؟ اگر نوعی دیگر برخورد می کردید آیا به خود فشار می آوردید و ناراحت می شدید یا نه . در طی روز هر اتفاقی که برایتان می افتد لحظه ای مکث کنید و با خود فکر کنید آیا نوعی دیگر می‎توانم برخورد کنم ، آیا نگرش من درست است و آیا می توانم نگرش خود را تغییر دهم ؟ اگر نگرش شما درست بود آیا ناراحت می شدید ؟ آیا شکست می خوردید یا نه ؟
برای تغییر در نگرش ، شناخت و درک والاتری نیاز است که با توجه مستقیم در زندگی بدست می‎آید پس به جریان و وقایع روزمره دقت کنیدو اگر برای زندگی و خودتان ارزش قائل هستید راجع به آنها ، نگرش خود ، طرز برخورد خود و قانون نوعی دیگر اندیشه کنید .


منبع : سایت ملی طب مکمل ایران


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد